Cine n-are olteni, sa-si cumpere….

Standard
Cine n-are olteni, sa-si cumpere….

Ca poate asa se prinde cum sta treaba cu perfectul simplu in limba asta frumoasa, care e romana.

Am mai zis ca sunt olteanca, nascuta si crescuta in inima Olteniei. Si, in consecinta, mandra. Brasovul m-a adoptat, si eu pe el, de vreo 10 anisori, asa…Mie mi-a placut de el la prima vedere si I-am adoptat si graiul, ma rog, o bucatica din el…De-aia zic acuma cafia in loc de cafea, no bine, fain in loc de frumos,  papuci in loc de pantofi, a mia in loc de a mea si fac papara in loc de omleta .

Ei bine, datorita acestei adoptii reciproce, majoritatea prietenilor si cunostintelor mele sunt ardeleni. Dragi mei, aradelenii astia, faini si destepti in cap, ca si alti oameni de pe planeta Romania, munteni, bucuresteni ( da, astia sunt o specie aparte!) moldoveni, au o placere nebuna sa foloseasca perfectul simplu. Cum il prind, cum il folosesc. Decat ca….

Si aici incepe tragedia. Ei zic, in loc de „eu am facut o tocana”, ” eu facusi o tocana”; „eu am mancat un mar”, „eu mancasi un mar”, folosind, GRESIT!, forma de persoana a II-a singular pentru persoana I singular.

Dragi copii, perfectul simplu este un „timp verbal al modului indicativ care exprimă o acţiune în trecut, terminată de curând‟ (dexonline). Toata smecheria la el e in terminatii!

Pentru clarificare, sa conjugam impreuna verbul a merge, la perfect simplu:

eu MERSEI

tu mersesi

el/ea merse

noi merseram

voi mersrati

ei/ele mersera

Regula se aplica pentru toate, dar absolut toate verbele limbii romane. Asadar,eu scrisei, conjugai, ma gandii, injurai!

Va rog, dar va rog insistent, nu ma mai chinuiti. Sunt olteanca si ma doare. Urechea…Si creierul ma doare! Ca ma enervai acuma….

Lasă un răspuns

